Krádeže automobilů v ČR jsou stále velkým problémem

Česká republika stále patří k zemím s vysokým počtem krádeží automobilů. Například ve srovnání s Německem je u nás odcizeno čtyřikrát více aut na tisíc obyvatel. V posledních letech se ČR navíc stala destinací pro legalizaci ukradených aut. Objasněnost případů krádeží automobilů je nízká i kvůli nedostatku policistů, kteří se touto trestnou činností zabývají. Dávno už neplatí, že by se krádeže aut týkaly pouze nových nebo zánovních vozidel, zloději mají zájem i o vozy s rokem výroby 1998, tedy starší než deset let. Nezastaví je ani modernější zabezpečení, která používají výrobci automobilů – ukrást například oblíbenou Škodu Octavii je pro zkušeného zloděje otázka maximálně desítek sekund. Aktuálním nelichotivým trendem se staly krádeže traktorů a stavební techniky, a to včetně těžké techniky s pořizovací cenou v řádu miliónů korun.


V krádežích automobilů vede Praha

Hlavní město Praha stále vede v počtu krádeží aut. Anonymita velkého města a široké spektrum značek a typů automobilů zlodějům vyhovuje. Pozadu bohužel nezůstávají ani další velká města jako Brno nebo Ostrava. Příhraniční města jsou zase pro zloděje osobních automobilů výhodná svojí polohou – s odcizeným vozem se během krátkého času dostanou za hranice České republiky, kde nemůže česká policie tak rychle zasáhnout. Na černém trhu je také vysoká poptávka po autodílech. Předmětem krádeže se tak často nestávají celé automobily, ale jen světlomety, GPS navigace, autorádia a někteří zloději ze zaparkovaných aut odcizí i airbagy.


Nejčastěji se kradou vozy Škoda

Vozy mladoboleslavské automobilky Škoda jsou suverénně na první příčce v počtu krádeží v České republice. Podle statistik Policie ČR až s velkým odstupem následují značky Volkswagen, Ford a Renault. Škodovky jsou vyhledávaným terčem zlodějů kvůli velké oblíbenosti domácí značky mezi motoristy, nedostatku a vysoké ceně originálních náhradních dílů. Oběti krádeží aut jsou často také majitelé dodávek – firmy nebo živnostníci, které ztráta vozu může přivést až do existenčních potíží. To se týká i starších dodávek, které skupiny zlodějů snáze a rychleji prodají na černém trhu. V těchto případech podnikatelům příliš nepomůže ani pojištění proti krádeži, protože pojišťovny plnění výrazně snižují o amortizaci.


Krádeže stavebních strojů nejsou výjimečné

Bagry, kolové nakladače, dozery a další stavební stroje jsou v posledních letech stále častěji odcizovány přímo ze staveb. Nárůst krádeží ještě více urychlila ekonomická recese, která nejcitelněji zasáhla právě stavebnictví. Krádeže stavebních strojů jsou většinou mezinárodně organizované, technika tedy většinou rychle zmizí v zahraniční. Přestože mají stavební firmy svou mechanizaci pojištěnou, je pro ně každá ztráta stroje velmi nepříjemná, protože se nedají nahradit ze dne na den (na rozdíl od osobních automobilů).


Motorky a čtyřkolky stále častěji cílem zlodějů

V posledních dvou desetiletích došlo výraznému nárůstu počtu majitelů motorek, čtyřkolek a skútrů, často drahých modelů. S tím pochopitelně vzrostl i zájem zlodějů o tato vozidla. Míra objasněnosti krádeží motorek Policií ČR je bohužel poměrně nízká – uvádí se zhruba 25 % (dle motodenik.cz). To je sice lepší číslo než v případě osobních automobilů, ale přesto je šance na nalezení ukradených jednostopých strojů velmi nízká. Zloději nejčastěji motocykl odemknou a odjedou na něm nebo jej naloží do dodávky, přepadání motorkářů na silnicích u nás naštěstí rozšířené není.